vs


Har du skaffat en Ciao moped ?
Då kan det vara bra att känna till vilken Ciao som du har, den finns i en mängd utföranden.
Är det en P, SC eller en C7 ?

Piaggio Ciao tillverkades av Piaggio från 1967 till 2006.
På vissa av modellerna i Sverige står det Vespa Ciao på tankenblemet.
Mopeden hade i stort sett samma utförande under alla år men naturligtvis vidareutvecklades mopeden under de nära 40 åren av tillverkning.

Motorn var i princip oförändrad under alla dessa år och fanns även hos några av Piaggios andra mopedmodeller exempelvis, Bravo, SI, Super bravo och SC.
Ciao har likt en gammal cykel ingen fjädring bak och endast en enkel länkarmsfjädring i framgaffeln. De flesta Ciao modellerna har fjädring i sadeln.
Ciao mopeden drivs via s.k. "slirkoppling" av en kilrem, en konstruktion som upplevdes som omodern redan när den var ny.
Start sker genom en cykelkedja som drivs av tramporna på mopeden, kedjan används enbart vid start. Man kan ”cykla mopeden” genom att frikoppla slutväxeln med en knapp vid bakhjulet på vänster sida av mopeden, bra att veta om bensinen tagit slut. Ciao Super bravo och några av de senare Ciao modellerna har en växellåda med variator av samma modell som modernare EU mopeder.
Den allra första Ciao modellen hade cykelbromsar men man övergick snabbt till trumbroms både fram och bak, bromsbackarna är av samma modell på alla Ciao.
Del flesta Ciao mopederna har 6 volts elsystem men i slutet av produktionen förekom Ciao med 12 volts elsystem. De senare har då även elektronisk tändning i ställer för den vanligare systemet med brytare och kondensator. Några Ciao modeller försågs med blinkers.

Viktigt att veta när man skall meka med en Ciao.

  • Ta reda på vilken modell du har så blir den enklare att hitta rätt reservdel. Ramnumret står stansat på plåten under kedjeskyddet/plastkåpan på höger sida av mopeden. Ramnumret börjar med modellbeteckningen, C7, P, SC etc.

  • Cylindern har tillverkats med två olika standard diametar, 38,2 och 38,4 mm. Det finns även cylindrar som borrats till överdimensioner men dessa är relativt ovanliga. Ta reda på vilken diameter som du har på din moped genom att mäta cylinderns diameter i underkant. Mopedens ramnummer kan även den ge en ledtråd till vilken kolv du skall ha.

  • Kolven (och vevstaken) har tillverkats med två olika kolvbultsdiametar, dessa kan vara 10 eller 12 mm i diameter. Mopedens ramnummer kan ge en ledtråd till vilken kolvbult du skall ha.

  • Kolvringarna har under åren tillverkats i olika varianter och finns både med ”fyrkant” och ”L” form. Det kan vara enklare att köpa en ny komplett kolv än att hitta rätt kolvring till den gamla kolven.

  • Motorns ramlager är av samma typ och storlek på alla Ciao motorer men lagren har olika spel på höger respektive vänster sida av motorn. Notera märkningen på ramlagren och märk upp dem så att de nya lagren hamnar på rätt sida av motorn.

  • Mopedens remskivor finns med flera olika diametrar. Normalt är drivremmen alltid densamma vilket betyder av främre och bakre remskivan måste matcha varandra för att inte remmen skall börja slira. Mopedens ramnummer ger hänvisning vilken remskivediameter som skall användas.

    Har du egna tips som du vill dela med dig av?
    e-posta ditt bidrag till oss. butik@ehrmotor.se